www.s-bloggar.se

fredag 7 mars 2014

Vi har en del att jobba med inom skolan!


Nu börjar lugnet lägga sig efter förra helgens intensiva dagar. Karlskrona 24h var en hit. Sveriges första Talkathon är genomfört. Det var en energikick för oss som var där. Men det märks att man inte längre är 20 år och kan vara vaken dygnet runt. Jag fick några timmars sömn i alla fall.
Som skolpolitiker så hade jag ansvar för tre seminarier som handlade om utbildning. De hade lite olika perspektiv, ett handlade om kunskapsbegreppet och vad det står för, ett om pedagogernas roll och ett handlade om barnen och eleverna. Tre viktiga perspektiv som vi hela tiden behöver ha med oss.

Jag upplever att kunskapsbegreppet och kunskapsuppdraget som sådant har fått stort fokus sedan nya skollagen och läroplanerna trätt i kraft. När man däremot pratar med skolledare så är det inte riktigt så. I svenska skolan idag har värdegrundsuppdraget och kunskapsuppdraget lika stort värde. Det får vi inte glömma bort i alla diskussioner och det är också det utbildningsväsendet bygger på från förskoleverksamhet upp till gymnasiet, kommunala vuxenutbildningen och våra högskolor och universitet. Vi lär våra barn kritiskt tänkande.

Vi vet att vi inför en snar framtid står inför stora pensionsavgångar inom skolans värld. Det innebär att vi måste se över hur vi stärker Karlskrona som en attraktiv kommun att arbeta i. Av denna orsak är det viktigt att diskutera pedagogernas roll och hur vi som politiker kan stärka dem. Lönefrågan kommer alltid upp i dessa diskussioner. Lika viktigt tycker jag att det är när Lärarförbundet lyfter frågan om tid för uppdraget. Det behövs tid för att förbereda lektioner och att efterarbeta var lektion. Den tiden är så liten idag att det inte finns utrymme att ge eleverna det stöd de behöver. Generellt framkom behov av mer resurser för att stärka lärarna när det gäller kompetensutveckling och anställningsvillkor. Det finns ett behov av att finna åtgärder för att få bort den administrativa bördan. En uppmaning var att bjuda in lärarna till dialog och goda exempel finns idag, vilket vi fick erfara från Sölvesborgs kommun.
 
Tidiga insatser redan i förskolan gör att barnen blir bättre förberedda och klarar skolan bättre. Detta vet vi. Det sista seminariet fokuserade på barn och elever utifrån detta perspektiv och frågeställningen hur se alla barn. För att göra det möjligt finns behov av speciallärare och specialpedagoger för att kunna stärka de barn som har speciella behov. Det är också  viktigt för att lärarna ska kunna fokusera på sitt uppdrag i klassrummet. Elevhälsans roll och behovet av fler kuratorer var tydlig. Men Rädda Barnen lyfte frågan om en Elev- och Barnombudsman som eleverna kan vända sig till när man har behov av att prata med någon för att få den hjälp och det stöd som man har behov av.

Med detta i bagaget så har vi en hel del att jobba med framöver inom förskola, skola och gymnasieskolan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar